Ora Brailei

Ora Brăilei - Virgil Andronescu

Dăm voce tinerilor muzicieni! Recitalul instrumental din data de 9 noiembrie 2024 a prins contur și într-o formă literară

 


Dăm voce tinerilor muzicieni! Recitalul instrumental din data de 9 noiembrie 2024 a prins contur și într-o formă literară, printr-o cronică, în viziunea tânărului Alexandru Zamira, violonist și elev în clasa a IX-a la Liceul de Arte "Hariclea Darclee", Braila. Redăm în continuare paginile creionate de acesta:

„M-am bucurat de faptul că în drumul spre sediul Filarmonicii am fost întâmpinat de repetiția tânărului violonist ce avea să interpreteze „Concertul pentru vioară” de Jean Sibelius. Răsunetul pur al viorii sale a trecut de marginile balconului, coborând până în stradă, în fața sediului. Tânărul, învăluit în muzică, nu bănuia că devenise centrul atenției, asemenea unei legende din trecut. Această scenă, de o simplitate fermecătoare, amintește de un moment celebru din viața marelui violonist Niccolò Paganini. Se spune că, aflat la Paris, Paganini a fost rugat să cânte pe balconul unei case mari, fără să știe că în piață se adunase o mulțime entuziastă de spectatori. Interpretarea sa, a Imnului francez, i-a vrăjit pe toți cei adunați și, în final, aplauzele au fost copleșitoare.
Din prima clipă în care am pășit în sală, am fost învăluit într-o atmosferă sofisticată, în care fiecare detaliu era atent gândit pentru a crea o experiență memorabilă. Aranjamentul impecabil al camerelor și ecranele recent achiziționate, care difuzau discret una dintre nocturnele lui Chopin, amplificau expresivitatea unei muzici ce părea să vorbească direct sufletului.
În deschiderea recitalului, directorul filarmonicii a ținut un discurs impresionant. Cu o eleganță desăvârșită și o prezență impunătoare, dar și cu o căldură aparte în glas, dumnealui a prezentat misiunea Filarmonicii de a sprijini și de a cultiva tinerele talente, de a le oferi îndrumarea de care au nevoie pentru a deveni adevărați maeștri (aștept, și eu, invitația de a cânta la evenimentele Filarmonicii).
Mario Lucian Cristea, un prolific tânăr pianist. Când tânărul solist a interpretat primele acorduri ale „Preludiului în sol minor” de Serghei Rahmaninov, întreaga sală s-a cufundat într-o liniște deplină, înghițită treptat de abisurile acestei creații sonore monumentale. Aceste ritmuri ademenitoare, care se nășteau din mâinile sale cu o grație ieșită din comun, se jucau cu ascultătorul, purtându-l din ce în ce mai adânc în labirintul sonor creat de Rahmaninov. Interpretarea tânărului pianist era extraordinară: tehnica sa era ireproșabilă, dar cu adevărat impresionant era felul în care acesta reînvia fiecare fragment muzical, însuflându-i o personificare de o frumusețe pură.
Teodor Nectarie Buescu, un violonist deosebit. Al doilea tânăr solist a captivat publicul cu interpretarea „Concertului pentru vioară” de Jean Sibelius. În mâinile sale, acest concert prindea viață cu o pasiune incandescentă și o putere captivantă, iar fiecare frază muzicală era încărcată de intensitate. Cu o siguranță deplină și o stăpânire absolută asupra instrumentului, violonistul părea să controleze fiecare nuanță sonoră, de la cele mai delicate șoapte până la pasajele dramatice, în care vioara lui vibra cu o forță emoțională aproape tangibilă. Luând în considerare faptul că și eu sunt violonist, pot adăuga faptul că ezitările solistului pe care le-am surprins păreau ca niște "piedici" ce ne readuceau la realitate din acea profunzime în care ne scufunda muzica.
Denis Valentin Flueraș, un muzician complet și versatil. Tânărul percuționist, remarcabil atât la marimbă cât și la pian, a reușit să aducă un suflu unic prin interpretările sale diverse. Acesta a interpretat cu o măiestrie absolută partea a doua din „Concertul pentru marimbă” de Emmanuel Sejeurne. Sunetele bogate și fluide ale marimbei, controlate cu o precizie fascinantă, au reușit să creeze un cadru de visare care a pătruns adânc în sufletele celor prezenți. Într-un act de îndrăzneală artistică, tânărul percuționist a adus pe scenă o interpretare curajoasă a „Fugii” din „Sonata în sol minor” de Johann Sebastian Bach, aranjată pentru marimbă, o lucrare maiestoasă, cu o polifonie rafinată, destinată inițial viorii. În mâinile percuționistului, marimba a devenit un instrument al ordinii și arhitecturii contrapunctice, dar acea capacitate a viorii de a contura o linie melodică continuă, vie, de a dezvălui tensiunile și rezonanțele spirituale ale fiecărei fraze, părea greu de regăsit în varianta pentru percuție.
În final, cu o schimbare radicală de energie, tânărul percuționistul a electrizat publicul cu interpretarea „Variațiunilor pe teme din Porgy and Bess” de George Gershwin, reușind să capteze și să intensifice spiritul efervescent al acestei capodopere americane.
În încheiere, vreau să felicit tinerii soliști pentru interpretările lor excepționale, care au demonstrat nu doar tehnică, ci și o mare maturitate artistică. Fiecare piesă a fost adusă la viață cu multă pasiune și precizie, iar publicul a apreciat cu adevărat fiecare moment al recitalului.
Felicitări și celor care au organizat acest eveniment, creând un mediu plăcut și profesional, care a contribuit la succesul recitalului. De asemenea, un cuvânt de felicitare se cuvine și domnului director al Filarmonicii, sub a cărui îndrumare Filarmonica va continua să fie un loc esențial pentru dezvoltarea tinerilor artiști și un pilon important al culturii muzicale.”
 

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii